Mi is az a Zöldövezet program?

Zöldövezet programunk 2005-től működik, hogy a támogatás segítségével településeink még több és szebb zöldfelülettel gazdagodhassanak. A program azonban nemcsak környezetünk megóvását tűzte ki nemes céljául, hanem a közösségek összefogását, a környezettudatosság erősítését is.

Amennyiben érdekel hogyan tudnál részt venni közösségeddel a programban, írj nekünk a zoldovezet@okotars.hu címre!

Támogatók

Kapcsolat

Telefon: +36 1 411 3500
Fax: +36 1 411 3515
Web: www.okotars.hu
E-mail: info@okotars.hu
Székhely: 1056 Budapest, Szerb utca 17–19
Levelezési cím: H-1463 Budapest, Pf. 931

Zöldövezet 2010

Az Ökotárs Alapítvány a MOL-lal együttműködve 2 fordulós pályázatot hirdet közösségi funkciójú zöld területek létesítésére, fejlesztésére és rehabilitációjára. A pályázaton Magyarországon bejegyzett civil szervezetek vehetnek részt, akár iskolákkal illetve iskolai csoportokkal együttműködve az ország egész területéről.

Pályázni lehet közösségi akció keretében, környezetbarát módszerekkel, közösségi használat céljából:

  • közpark, pihenőpark és kert, iskolapark létesítésére vagy rehabilitációjára;
  • zöldfelületeket összekötő útvonalak mentén fasorok, pihenőhelyek, kilátópontok létrehozására, vagy vonzerejük növelésére;
  • esetenként speciális célcsoportok (pl. mozgáskorlátozottak) igényeit kielégítő parkok létrehozására;

A pályázatokat kizárólag jelen weboldal on-line rendsezrében megírni és beadni.

A pályázat kétfordulós:

I. forduló:

Első lépésként a pályázónak az érintett helyi közösséggel együtt (szomszédok, helyi civil szervezetek - népdalkör, szakkörök stb. - iskola, önkormányzat kertésze stb.) tervet kell készítenie a zöldterület létrehozására, fejlesztésére, rehabilitációjára. Ehhez ötletpályázatot kell beadni, amelynek tartalmaznia kell:

  • a szervezet ismertetését;
  • a kiválasztott terület rövid bemutatását;
  • a közösségi akció megtervezésének vázlatát és
  • az elképzeléseket arról, hogyan vonják be a helyi közösséget a tervezési folyamatba.

Mit értünk közösségi akció alatt?

Egy köztér – park, kert vagy akár egy kereszteződés – akkor lesz élhető és működő, hogy ha azt nemcsak a tervezési- és építészeti elvek figyelembe vételével, hanem az ott élők, az adott területet használó emberek szükségleteinek és igényeinek megfelelően alakítják ki. Ahhoz, hogy egy ilyen tér jöjjön létre, még a tervezés előtt meg kell ismerni a helyi közösség tagjainak – a majdani térhasználók – elvárásait és elképzeléseit; velük együtt kell meghatározni a tér majdani célját és funkcióit – és csak ezután kerül sor a konkrét tervek elkészítésére. Ez utóbbiakat pedig ismét célszerű megvitatni a közösséggel, annak érdekében, hogy kiderüljön: valóban tükrözi-e elképzeléseiket, és ha szükséges ennek fényében kell tovább finomítani, módosítani rajta. Ezt a (nagyon vázlatosan ismertetett) folyamatot nevezzük közösségi tervezésnek – előnye, hogy az eredményeként létrejött köztér javítja az életminőséget, azt a használói inkább magukénak fogják érezni, és várhatóan nagyobb kedvvel vesznek részt mind létrehozásában, mind pedig gondozásában.

Az Az I. fordulóban nyertes pályázókat a közösségi tervezésről szóló kézikönyvvel, valamint a folyamatot segítő, egynapos közösségi tértervező tréninggel segítjük. A képzésekre 2010. szeptember–október folyamán kerül sor. Kérjük, későbbi időbeosztásuknál számítsanak erre!

Az első fordulóban támogatást kizárólag az alábbi tevékenységre, eszközökre lehet kérni:

  • a közös tervezési folyamat költségei (kommunikáció, papír, írószer stb. max. 20 000 Ft. Ezt az összeget csak a II. fordulón is nyertes pályázók kapják meg abban az esetben, ha a II. fordulós pályázat költségvetésébe ezt a költséget beleépítik.);

II. forduló:

Az ötletpályázat nyertesei lebonyolítják a közös tervezési folyamatot, és az ennek eredményeként született részletes tervek alapján benyújtják pályázatukat.

A második fordulóban támogatást kizárólag az alábbi tevékenységekre, eszközökre lehet kérni:

  • a közös tervezési folyamat költségei (kommunikáció, papír, írószer, stb. max. 20 000 Ft);
  • növények az összköltségvetés legalább 60%-ában);
  • festékek (köztéri elemekhez)
  • takarítóeszközök, szerszámok (gereblye, ásó, hulladékgyűjtő zsák stb.);
  • takarítószerek (tisztítási, takarítási feladatok);
  • hulladékgyűjtő edények (szeméttárolók / szelektív gyűjtőedények);
  • alapanyag a felsorolt köztéri elemek készítésére;
  • szállítás;
  • humusz, alginit stb.;
  • a tevékenységben résztvevő önkéntesek frissítői (max. az összköltségvetés 10%-ig, összesen 20 000 Ft).

A felsorolás egyben fontossági sorrendet is tükröz, azaz a kizárólag játszótérépítésre és köztéri elemek beszerzésére irányuló pályázatok nem támogathatók!

A II. fordulóra beérkezett pályázatok előszűrésen vesznek részt. Az előszűrés eredményeként az alábbi feltételeknek megfelelő pályázatok kerülnek az Adományi Bizottság elé (a nem megfelelő pályázatokat az Ökotárs Alapítvány további mérlegelés nélkül elutasítja):

  • A pályázatban szereplő zöldfelület a közösség bármely tagja számára, bármikor hozzáférhető, látogatható (így pl. nyárra bezáró iskolakertek nem támogathatók).
  • Az elültetni tervezett fák és cserjék őshonos fajok közül kerülnek ki.
  • A zöldfelület teljes körű rehabilitációja megvalósul a környezetvédelmi szempontok figyelembe vételével.
  • A pályázatban szereplő terület minimum 1500 m2 összefüggő, településen belüli zöld közterület. (50 000 főnél nagyobb lélekszámú településeken a sűrűbb beépítés miatt ettől el lehet térni, de ezt az Ökotárs Alapítvánnyal előzetesen egyeztetni kell)
  • A pályázott tevékenység során minél nagyobb mértékben törekedni kell környezetbarát termékek felhasználására (pl. festékek, takarítószerek tekintetében).
  • A tevékenység a helyi közösség bevonásával, közösségi esemény formájában valósul meg.
  • A pályázatnak tartalmaznia kell a részletes utógondozási tervet (ami nem egyenlő az egyszerű ígérettel, hogy a szervezet gondozni fogja a területet).
  • Kötelező a saját forrás felmutatása. A saját forrás mértéke a pályázott összeg min. 20%-a, melyet eszközben (növények, festékek, takarítószerek, takarítóeszközök) vagy pénzben lehet felmutatni. (Előnyben részesülnek azok a pályázatok, amelyek a minimális önrésznél nagyobb összeget vállalnak.)
  • A pályázatok kötelező eleme az önkéntes tevékenység, amely nem számolható el saját forrásként.

A II. fordulós pályázat mellékleteként az alábbi dokumentumokat kell benyújtani (ezek hiánya esetén a pályázat azonnal elutasításra kerül):

  • fénykép és térkép a pályázatban szereplő tevékenység helyszínéről (jpeg, gif, png);
  • a terület tulajdonosának beleegyező nyilatkozata, illetve ajánlólevél és részvételi szándéknyilatkozat a helyi önkormányzattól és/vagy az iskolától (önkormányzati nyilatkozat minta);
  • nyilatkozat az önrészről;
  • pályázatban szereplő tevékenység során felhasznált anyagok és termékek listája árajánlattal.

Pályázni az első és második fordulóra is jelen weboldalon keresztül lehet, az online pályázati adatlap és a költségvetési táblázat kitöltésével (valamint a szükséges dokumentumok feltöltésével), az itt található útmutató szerint. Ezeken kívül más kötelezően benyújtandó dokumentum nincs.

Amennyiben az űrlapkitöltő program használatával kapcsolatban technikai problémák merülnek fel, kérjük forduljanak a programvezetőhöz.

Az I. fordulós pályázatok (ötletpályázatok) beérkezési határideje:

2010. július 1. (csütörtök)

Eredményhirdetés: 2010. szeptember 3. (péntek).

Az I. fordulóra beérkezett ötletek elbírálása után (várhatóan október közepén) a sikeres pályázók listáját jelen oldalon tesszük közzé, illetve a pályázókat hivatalos levélben értesítjük.

Az I. fordulón túljutott pályázók ezt követően megkezdhetik a közös tervezést és a program részletes kidolgozását. Csak az I. fordulón túljutott pályázók nyújthatnak be pályázatot a II. fordulóra. Kérünk minden kedves pályázót, hogy mindkét forduló útmutatóját figyelmesen tanulmányozzák.

A II. fordulós pályázatok beérkezési határideje:

2011. január 7. (péntek).

Eredményhirdetés: 2011. február 16. (szerda)

A II. forduló nyertes pályázóival az Ökotárs Alapítvány szerződést köt.

A pályázat utófinanszírozott: A megítélt támogatást a program pénzügyi és tartalmi beszámolójának elfogadását követő 5 napon belül utaljuk át.

A beszámoló számlamásolatokkal alátámasztott pénzügyi részből és fényképekkel, esetleg sajtómegjelenésekkel illusztrált tartalmi részből áll, valamint egy kötelezően kitöltendő kérdőívből. A pályázat beadásához szükséges feltöltendő nyilatkozatokhoz mintákat és a beszámoló elkészítéséhez a segédletet GYIK - Segédletekmenü alól tudják letölteni. A nyertes pályázókat kérjük, hogy beszámolójukat a segédletben leírtak szerint készítsék el és a tevékenységet digitális fényképekkel, illetve videofelvétellel dokumentálják.

Miben kérjük még az együttműködésüket?

Az Ökotárs Alapítvány és a MOL munkatársai szeretnének az ültetési, átadási programokon részt venni, ezért arra kérjük a nyertes pályázókat, hogy az esemény előtt legalább két héttel értesítsenek bennünket az időpontról.

Emellett a MOL munkatársai Vállalati Önkéntes Programjuk keretében szívesen hozzájárulnak helyszíni önkéntes munkájukkal a program sikeréhez. Kérjük pályázóinkat, hogy előzetes egyeztetést követően ezt tegyék lehetővé és ennek lehetőségét jelezzék a pályázati űrlapon!

Ha bármilyen kérdésük van a pályázati programmal vagy a pályázatírással kapcsolatban, kérjük először a Gyakran Ismételt Kérdések-et olvassák el, mely a korábbi évek tapasztalatai alapján készült. Amennyiben kérdésükre nem találnak választ, keressék Balogh Emese programvezetőt a zo2010(kukac)okotars.hu email címen!